Vyhledávaní

Co je to TPMS aneb jak funguje kontrola tlaku v pneumatikách?

Moderní vozy jsou vybaveny senzory tlaku pneumatik. Motorista se může v diskuzích nebo ve své servisní knížce dostat k výrazu TPMS. To je zkratka označující systém sledování tlaku v pneumatikách. Ukážeme vám, jak systém MPMS funguje a jaký je rozdíl mezi přímým a nepřímým TPMS.

K čemu je systém kontroly tlaku v pneumatikách

Pod písmeny TPMS se skrývají anglická slovíčka Tire Pressure Monitoring System. Zjednodušeně řečeno se jedná o systém, který kontroluje správný tlak v pneumatikách během jízdy. 

Jak funguje kontrola tlaku v pneumatikách?

Systém kontroly tlaku a jeho montáž do nových vozidel je od 1. 11. 2014 povinná pro všechna nová auta v Evropské unii. Na vozidla, která jsou už v provozu, se nevztahuje. Důvodem pro zavedení byla především ekologie a vyšší bezpečnost. Obecně lze systém měření rozdělit do dvou skupin, které si rozebereme níže.

Nepřímý systém TPMS

Nepřímý systém TPMS neměří přímo tlak v pneumatikách, ale ke kontrole tlaku využívá systémů ABS a ESP, s jejichž pomocí porovnává rychlost otáčení jednotlivých kol. Měřící jednotka analyzuje data a po jejich vyhodnocení je odesílá na displej palubního počítače, kde případně rozsvítí kontrolku TPMS.

Neprimy-system-TPMS-(1).jpg

Zde se nezobrazují hodnoty tlaku, ale jen informace o stavu konkrétního kola. Jedná se tedy o softwarový monitoring, který je sice levnějším, ale pomalejším řešením než druhý systém. Nepřímý systém monitorování tlaku v pneumatikách používají u svých nových vozidel automobilky Škoda, Seat a celý koncern Volkswagen, dále BMW nebo Mercedes.

Přímý snímač tlaku v pneumatikách

Druhou variantou je přímý systém měření tlaku. Snímač tlaku pneu, lidově TPMS ventilek je součástí pneumatiky. Tento systém monitoruje tlak pneumatiky, posílá data do řídící jednotky vozu a na displeji automobilu řidiči ukazuje přesnou hodnotu tlaku pro každou jednotlivou pneumatiku.

Primy-system-TPMS.jpg

TPMS senzory, chcete-li TPMS ventilky obsahují i baterie, takže jejich životnost je limitována kapacitou baterií. Ventilek TPMS obvykle vydrží v provozu 3 až 5 let.

Důležitý je servis a kalibrace měření tlaku v pneumatikách

Oba systémy jsou řízeny řídící jednotkou vozu, tedy jejich opravu či kalibraci vždy svěřte odbornému servisu nebo pneuservisu

Proč je kontrola tlaku důležitá? 

V první řadě se jedná o bezpečnost provozu. Podhuštěná nebo prázdná pneumatika ovlivňuje jízdní vlastnosti a brzdnou dráhu vozu. Pokud se řidiči včas tato informace zobrazí na jeho displeji vozu a dohustí pneu, může předejít nebezpečným situacím. Podle analýzy odborníků z oblasti dopravních nehod se podaří tímto krokem předejít až 2 % dopravních nehod.

V ČR bylo v roce 2019 celkem 102 200 nehod, tím pádem, pokud by byla všechna vozidla vybavena ventilky TPMS, jednalo by se o 2 044 dopravních nehod, které by se nestaly.

TMPS-ventilky.jpg

Přímý systém TPMS,  ve kterém je čidlo součástí ventilu, je nutné kontrolovat a provádět jeho údržbu. Opět vždy kontaktuje odborníky, servis nebo pneuservis, který je pro tyto práce vybavený.

Kontrola tlaku přinese bezpečnou jízdu i úsporu peněz

V každém případě permanentní kontrola tlaku v pneu vám přinese nejen vyšší bezpečnost, ale vyplatí se i ekonomicky

Jízda na podhuštěných pneu totiž znamená až 20 % rychlejší opotřebení pneumatik, tím pádem budete muset pneu dříve koupit a spotřeba paliva na podhuštěných pneu naroste až o 5 %.Tyto systémy vás budou ihned informovat o tom, že pneu není správně nahuštěna.

Dejte si pozor u STK

Máte-li už systém TPMS ve voze namontován, musí být funkční. V případě, že u technické kontroly nebude systém TPMS funkční, nebude z pohledu techniků STK vozidlo způsobilé k dalšímu provozu. V případě pojistné události a nefunkčnosti tohoto systému může pojišťovna krátit plnění.

Dále by vás mohlo zajímat:

Další články aktualit