Co je to TPMS aneb jak funguje kontrola tlaku v pneumatikách?
Moderní vozy jsou vybaveny senzory tlaku pneumatik. Motorista se může v diskuzích nebo ve své servisní knížce dostat k výrazu TPMS. To je zkratka označující systém sledování tlaku v pneumatikách. Ukážeme vám, jak systém MPMS funguje a jaký je rozdíl mezi přímým a nepřímým TPMS.
K čemu je systém kontroly tlaku v pneumatikách
Pod písmeny TPMS se skrývají anglická slovíčka Tire Pressure Monitoring System. Zjednodušeně řečeno se jedná o systém, který kontroluje správný tlak v pneumatikách během jízdy.
Jak funguje kontrola tlaku v pneumatikách?
Systém kontroly tlaku a jeho montáž do nových vozidel je od 1. 11. 2014 povinná pro všechna nová auta v Evropské unii. Na vozidla, která jsou už v provozu, se nevztahuje. Důvodem pro zavedení byla především ekologie a vyšší bezpečnost. Obecně lze systém měření rozdělit do dvou skupin, které si rozebereme níže.
Nepřímý systém TPMS
Zde se nezobrazují hodnoty tlaku, ale jen informace o stavu konkrétního kola. Jedná se tedy o softwarový monitoring, který je sice levnějším, ale pomalejším řešením než druhý systém. Nepřímý systém monitorování tlaku v pneumatikách používají u svých nových vozidel automobilky Škoda, Seat a celý koncern Volkswagen, dále BMW nebo Mercedes.
Přímý snímač tlaku v pneumatikách
TPMS senzory, chcete-li TPMS ventilky obsahují i baterie, takže jejich životnost je limitována kapacitou baterií. Ventilek TPMS obvykle vydrží v provozu 3 až 5 let.
Důležitý je servis a kalibrace měření tlaku v pneumatikách
Oba systémy jsou řízeny řídící jednotkou vozu, tedy jejich opravu či kalibraci vždy svěřte odbornému servisu nebo pneuservisu.
Proč je kontrola tlaku důležitá?
V první řadě se jedná o bezpečnost provozu. Podhuštěná nebo prázdná pneumatika ovlivňuje jízdní vlastnosti a brzdnou dráhu vozu. Pokud se řidiči včas tato informace zobrazí na jeho displeji vozu a dohustí pneu, může předejít nebezpečným situacím. Podle analýzy odborníků z oblasti dopravních nehod se podaří tímto krokem předejít až 2 % dopravních nehod.
V ČR bylo v roce 2019 celkem 102 200 nehod, tím pádem, pokud by byla všechna vozidla vybavena ventilky TPMS, jednalo by se o 2 044 dopravních nehod, které by se nestaly.
Přímý systém TPMS, ve kterém je čidlo součástí ventilu, je nutné kontrolovat a provádět jeho údržbu. Opět vždy kontaktuje odborníky, servis nebo pneuservis, který je pro tyto práce vybavený.
Kontrola tlaku přinese bezpečnou jízdu i úsporu peněz
V každém případě permanentní kontrola tlaku v pneu vám přinese nejen vyšší bezpečnost, ale vyplatí se i ekonomicky.
Jízda na podhuštěných pneu totiž znamená až 20 % rychlejší opotřebení pneumatik, tím pádem budete muset pneu dříve koupit a spotřeba paliva na podhuštěných pneu naroste až o 5 %.Tyto systémy vás budou ihned informovat o tom, že pneu není správně nahuštěna.
Dejte si pozor u STK
Máte-li už systém TPMS ve voze namontován, musí být funkční. V případě, že u technické kontroly nebude systém TPMS funkční, nebude z pohledu techniků STK vozidlo způsobilé k dalšímu provozu. V případě pojistné události a nefunkčnosti tohoto systému může pojišťovna krátit plnění.