Vyhledávaní

Jak opravit pneumatiku

Každý motorista by měl vědět, jak se zachovat, když se mu stane defekt. Poradíme vám, jak opravit píchlou pneumatiku a ukážeme si základní varianty poškození pneumatiky, se kterými se můžete potkat.

Co je to defekt pneu?

Defekt je stav, kdy se pneumatika na voze poškodí. K poškození pneu může dojít najetím na pevnou překážku, například obrubník, může dojít k poškození bočnice pneumatiky průrazem nebo poškození v oblasti dezénu propíchnutím, například hřebíkem, vrutem, drátem nebo jinou překážkou na silnici.

Defekt-pneumatiky

Raději nechte opravu pneumatiky na odbornících

Proto v každém případě opravu svépomocí použijte jen při okolnostech, kdy nemáte možnost obrátit se na odborný pneuservis. Například při rychlé opravě pneu u auta, které má opravnou sadu na pneumatiky

Touto sadou jsou vybavena vozidla, která nemají dojezdové kolo ani plnohodnotnou rezervu. I po použití této sady dojeďte do nejbližšího pneuservisu a nechejte pneumatiku opravit odborníky. Profesionální oprava píchlé pneu není zas tak jednoduchá záležitost, jako např. oprava defektu u jízdního kola a není bezpečné opravovat ji svépomocí. Co byste si však měli pro případ defektu natrénovat, je určitě výměna kola u auta.

Oprava pneu se liší typem pneumatiky

V současné době můžete mít na vozidle několik typů provedení pneumatik a každý z nich vyžaduje jiný přístup při opravě.

Bezdušové pneumatiky a jejich oprava

Nejběžnější typ pneumatiky je bezdušová pneumatika. Na defekt bezdušové pneu menšího rozsahu, např po zapíchnutí hřebíku se používá oprava pneu knotem, který zacelí místo průpichu.

Oprava bezdušové pneumatiky je možná pokud není poškozená konstrukce pneumatiky a poškození není fatální. Toto vždy nechte posoudit odborný pneuservis. Pneumatika se může jevit v pořádku, ale při jízdě se sníženým tlakem v pneu po defektu mohlo dojít k nevratnému poškození pneumatik a pneu nelze dále provozovat.

Jde opravit defekt na bočnici pneu?

U defektů na bočnici do 1 cm je však využít tzv. Thermopress, který máme i v našich pneuservisech. Jde o speciální technologii, která pracuje s vysokou teplotou a tlakem.

Opravná sada pneu není všemohoucí, zvažte i odtah vozu

V rámci snahy ušetřit nějaké to kilo na váze a zároveň místo v kufru přecházejí nové automobily místo rezervní pneumatiky na tzv. opravné sady na pneumatiky

Sada na opravu pneumatik obvykle obsahuje lepidlo ve spreji a kompresor do zapalování pro nahuštění pneumatiky. Sprej na opravu pneumatiky je zapojený mezi ventilkem kola a kompresorem a vzduch z kompresoru natlačí opravný sprej do kola skrz ventilek.

Lepidlo na bázi latexu tuhne při styku se vzduchem, takže zacelí díru a je možné dojet do cíle cesty. Výrobci opravných sad většinou řidičům doporučují dojet maximálně do určité vzdálenosti a omezenou rychlostí. V každém případě by měl nakonec řidič zamířit do pneuservisu.

Určitě byste však měli myslet na to, že opravné spreje zacelí spíše menší defekty. Mmůže se také stát, že lepidlo znehodnotí ventilek a vnitřek pneumatiky tak, že už nepůjde plnohodnotně opravit. 

Proto je v některých případech možná lepší spolehnout se na odtahovou službu, která je často v ceně povinného ručení. Ale například na zahraniční cesty se základní pojištění nevztahuje. Zde je třeba zvážit, jestli se vám vyplatí sprej v kufru, nebo třeba havarijní pojištění po dobu dovolené, které se v celkové ceně dovolené obvykle „ztratí“.

Oprava pneumatiky a cena 

Cena opravy pneumatiky se liší dle typu pneumatiky a náročnosti opravy. V případě běžného defektu pneumatiky si pneuservis účtuje v průměru něco mezi 300 až 500 Kč. Náročnější oprava píchlé pneumatiky však může stát i více. Některé typy defektu však nejde opravit vůbec a je potom třeba koupit nové pneumatiky.

Dojezdové run-flat pneumatiky

Další možností jsou dojezdové pneumatiky, neboli runflat pneumatiky. Na runflat pneumatikách lze díky zesílené bočnici dojet do nejbližšího pneuservisu i v případě defektu. Nemusíte tak vozit rezervu ani opravnou sadu na pneumatiky. Runflat pneumatiky tak oceníte, pokud nechcete řešit výměnu pneumatik v terénu, nebo s výměnou pneu nemáte zkušenosti.

Naopak nevýhodou runflat pneumatik je vyšší pořizovací cena. Výrobci run-flat pneumatik také obecně nedoporučují jejich opravu. Na opravu runflat pneu je totiž potřeba poměrně nákladné technické vybavení a zákazník jde do rizika, že RFT pneu nebude možné opravit. Při každém defektu RFT i obyčejných pneu je dobré se poradit se zkušeným mechanikem a zvážit všechna pro a proti.

Dále by vás mohlo zajímat

Další články aktualit