Vyhledávaní

Z jakých částí se skládá pneumatika?

Už jsme napsali mnoho článků o pneumatikách, ale dosud jsme vám neodpověděli na otázku, jaké součásti tvoří pneumatiku. V dnešním článku vám proto přiblížíme jednotlivé části, ze kterých je pneumatika složená, a také vám vysvětlíme, jakou roli tyto části hrají během jízdy.
konstrukce-pneumatiky-CZ-(1).jpg

Běhoun

Běhoun pneumatiky je horní vrstva pneu, která je v kontaktu s vozovkou. Jeho úkolem je zajistit dostatečnou přilnavost k vozovce, odolávat opotřebení a chránit vnitřní kostru před nárazy. Běhoun je vyroben z pryže s různými přísadami, jako jsou saze, síra nebo křemík. Tvar a vzorek běhounu se liší podle typu pneumatiky (letní, zimní, terénní) a ovlivňuje jízdní vlastnosti, jako jsou brzdná dráha, valivý odpor nebo hlučnost.

Rameno pneumatiky

Rameno pneumatiky je malý zešikmený okraj, který spojuje běhoun a bočnici. Rameno slouží k rozložení sil mezi běhounem a bočnicí a zabraňuje deformaci pneumatiky při zatáčení nebo brzdění. Rameno je vyztuženo textilními nebo ocelovými kordy.

Bočnice pneumatiky

Bočnice je velmi odolná část spojující patku pneumatiky s běhounem, resp. ramenem. Bočnice chrání pneumatiku před poškozením způsobeným nárazem na obrubník nebo jinou překážku. Bočnice také snižuje tepelné namáhání pneumatiky tím, že pohlcuje část energie vzniklé při deformaci pneumatiky. Bočnice je vyrobena z pryže s vysokou elasticitou.

Kostra pneumatiky

Kostra je vnitřní vyztužení pneumatiky, které určuje její tvar a pevnost. Kostra se skládá z několika vrstev kordů (vláken) z textilie, oceli nebo jiných materiálů. Kordy jsou uspořádány do úhlu vzhledem k ose pneumatiky. Podle toho se rozlišují diagonální a radiální pneumatiky. 

  • Diagonální pneumatiky mají kordy uspořádané do úhlu kolem 45 stupňů a jsou a pevnější. Zároveň však mají horší jízdní vlastnosti než radiální pneumatiky. Používají se u některých motorek a u zemědělské techniky, případně u veteránů.
  • Radiální pneumatiky mají kordy uspořádané do úhlu kolem 90 stupňů a jsou měkčí. Mají lepší přilnavost, odpružení a úspornost než diagonální pneumatiky. Používají se primárně u osobních a dodávkových vozů.

Patky pneumatiky

Patky jsou části pneumatiky, které se připevňují k ráfku. Zajišťují pevné spojení mezi pneumatikou a diskem. Jejich úkolem je tedy bránit vysunutí pneumatiky z pneu ráfku při zatáčení nebo brzdění. Patky jsou vyrobeny z pryže s vysokou pevností.

Patní lano

Patní lano je ocelový kroužek, který je umístěn uvnitř patky pneumatiky. Jeho úkolem je udržet patku v kontaktu s ráfkem a zabránit jejímu roztažení nebo smrštění. Patní lano je obaleno pryží, která chrání kordy před korozí.

Dále by vás mohlo zajímat:

Další články aktualit