Z jakých částí se skládá pneumatika?
Běhoun
Běhoun pneumatiky je horní vrstva pneu, která je v kontaktu s vozovkou. Jeho úkolem je zajistit dostatečnou přilnavost k vozovce, odolávat opotřebení a chránit vnitřní kostru před nárazy. Běhoun je vyroben z pryže s různými přísadami, jako jsou saze, síra nebo křemík. Tvar a vzorek běhounu se liší podle typu pneumatiky (letní, zimní, terénní) a ovlivňuje jízdní vlastnosti, jako jsou brzdná dráha, valivý odpor nebo hlučnost.
Rameno pneumatiky
Rameno pneumatiky je malý zešikmený okraj, který spojuje běhoun a bočnici. Rameno slouží k rozložení sil mezi běhounem a bočnicí a zabraňuje deformaci pneumatiky při zatáčení nebo brzdění. Rameno je vyztuženo textilními nebo ocelovými kordy.
Bočnice pneumatiky
Bočnice je velmi odolná část spojující patku pneumatiky s běhounem, resp. ramenem. Bočnice chrání pneumatiku před poškozením způsobeným nárazem na obrubník nebo jinou překážku. Bočnice také snižuje tepelné namáhání pneumatiky tím, že pohlcuje část energie vzniklé při deformaci pneumatiky. Bočnice je vyrobena z pryže s vysokou elasticitou.
Kostra pneumatiky
Kostra je vnitřní vyztužení pneumatiky, které určuje její tvar a pevnost. Kostra se skládá z několika vrstev kordů (vláken) z textilie, oceli nebo jiných materiálů. Kordy jsou uspořádány do úhlu vzhledem k ose pneumatiky. Podle toho se rozlišují diagonální a radiální pneumatiky.
- Diagonální pneumatiky mají kordy uspořádané do úhlu kolem 45 stupňů a jsou a pevnější. Zároveň však mají horší jízdní vlastnosti než radiální pneumatiky. Používají se u některých motorek a u zemědělské techniky, případně u veteránů.
-
Radiální pneumatiky mají kordy uspořádané do úhlu kolem 90 stupňů a jsou měkčí. Mají lepší přilnavost, odpružení a úspornost než diagonální pneumatiky. Používají se primárně u osobních a dodávkových vozů.
Patky pneumatiky
Patky jsou části pneumatiky, které se připevňují k ráfku. Zajišťují pevné spojení mezi pneumatikou a diskem. Jejich úkolem je tedy bránit vysunutí pneumatiky z pneu ráfku při zatáčení nebo brzdění. Patky jsou vyrobeny z pryže s vysokou pevností.
Patní lano
Patní lano je ocelový kroužek, který je umístěn uvnitř patky pneumatiky. Jeho úkolem je udržet patku v kontaktu s ráfkem a zabránit jejímu roztažení nebo smrštění. Patní lano je obaleno pryží, která chrání kordy před korozí.