Vyhledávaní

Jaký je rozdíl mezi diagonálními pneumatikami a radiálními pneumatikami?

Pneumatiky jsou jednou z nejdůležitějších součástí každého vozidla. Zajišťují kontakt s vozovkou a ovlivňují jízdní vlastnosti, bezpečnost, spotřebu paliva a komfort. Existují druhy typy pneumatik podle konstrukce pláště. V základu rozlišujeme radiální pneumatiky a diagonální pneumatiky. Ukážeme vám, jaký je mezi nimi rozdíl a které jsou vhodné pro který dopravní prostředek.

Diagonální pneu

Diagonální pneumatika má dlouhou historii, ale dnes se už u osobních vozů moc nepoužívá, ale stále má uplatnění. Její konstrukce se skládá z několika vrstev textilního kordu (např. umělé hedvábí, nylon, polyester), které jsou vzájemně zkřížené pod určitými úhly.

traktor.jpg

Diagonální konstrukce pneumatiky se používá u těžkých nákladních vozů a u zemědělské a lesní techniky. Jsou ideální volbou pro některé druhy moto pneu. Používají je motocykly s nižším objemem, typické jsou pneumatiky pro skútry a starší motocykly, které byly navrženy pro použití s diagonálními pneumatikami.

Radialni_diagonalni_pneu-(1).png
 

Diagonální pneumatiky s pásy

Diagonální pneumatiky s pásy mají zesílený diagonální pás umístěný pod povrchem běhounu pro větší odolnost. Tyto pneumatiky poznáte podle písmena B (pro pneumatiky s diagonálním pásem), například 130/90B15. Tento druh pneu je optimální pro motocykly s vyšším objemem motoru, jejichž konstrukce není stavěna pro použití radiálních pneumatik.

Radiální pneu

Radiální pneumatika má kostru s vrstvou kordu umístěnou ve směru jízdy pod úhlem 90°. Pro zajištění stability povrchu běhounu jsou nad kostrou umístěny výztužné pásy kordu. Radiální konstrukce pneu je vhodná pro osobní pneumatiky a motocykly s vyšším objemem motoru, protože musí zvládat velké síly, které se přenášejí při akceleraci, brzdění a zatáčení.

Radialni-pneu.jpeg

Výhody radiálních pneu

Radiální pneumatiky mají oprodi diagonálním pneumatikám mnoho výhod. Největší z nich je však schopnost dosáhnout vyšší rychlosti. Radiální konstrukce eliminuje nevýhody diagonálních pneumatik:

  • Zvýšená teplota v pneumatice způsobená odstředivou silou, která by mohla vést k poškození pneumatiky.
  • Snížení přilnavosti k silnici a zvýšené opotřebení dezénu běhounu.
  • Chování radiálních pneumatik je tak předvídatelnější i za extrémních podmínek.
Radiální pneumatiky mohou být vyztužené ocelovým kordem. Výsledkem je tužší kostra, která poskytuje optimální jízdní výkon při opotřebení pneumatiky a také po celou dobu její životnosti.

Mají dnes smysl diagonální pneumatiky?

Rozhodně ano. Pro osobní vozy jsou ale jednoznačně výhodnější radiální pneumatiky. Diagonální pneumatiky se v dnešní době používají spíše ve specifických případech. 

I když jsou radiální pneumatiky převládajícím standardem pro osobní automobily a většinu běžného silničního provozu, diagonální pneumatiky mají stále své uplatnění například u:

  • historických vozidel
  • těžkých nákladních vozidel
  • u zemědělské a lesní techniky
  • V těchto případech je výhodnější používat diagonální pneumatiky především pro jejich větší odolnost.

Dále by vás mohlo zajímat:

Další články aktualit