Oprava defektu nebo jiných poškození pneumatik
Prevence defektu
Nejlépe se defektu vyvarujete za pomocí preventivních opatření. Stačí, když budete dodržovat několik jednoduchých pravidel:
- kontrolujte pravidelně tlak v pneumatikách
- jezděte opatrně na nekvalitním povrchu
- dávejte si pozor při parkování kolem obrubníků
- nejezděte po krajnici
I přes zvyšující se kvalitu pneumatik, občas se defektu nebo jiného poškození nevyhneme. Silnice jsou po zimě plné děr a výtluků a pneumatiky jsou tak v podstatě v permanentním ohrožení. Nicméně silnice se i tak rok od roku zlepšují takže se z defektů a poškození pneumatik stává spíše výjimečná a nešťastná záležitost.
Už od roku 2009 neplatí povinnost rezervy tudíž výrobci automobilů své nové vozy už často neopatřují tradičními rezervními koly, ale různými náhradami, díky kterým by mělo být řešení příležitostného defektu pneumatiky jednodušší a rychlejší.
Boční defekt pneu
Vůbec nejhorší je boční proražení pneumatiky. Ať už vám defekt pneu na bočnici způsobí hřebík, díra ve vozovce, prudké najetí na obrubník, nebo vandal, tady už oprava z největší pravděpodobností nebude možná a bude potřeba pneumatiku vyměnit za novou.
Rezerva do auta
Ať už máte píchlé kolo, nebo defekt na bočnici pneumatiky, nejjistějším řešením je okamžitá výměna pneu. Sice se jedná o pracnější úkon, ale po výměně můžete v klidu pokračovat v jízdě. Důležitá je tedy občasná kontrola, zda máte rezervu v pořádku a jestli má dostatečný tlak.
Speciální samozacelující pneumatiky
Uvnitř této pneumatiky je nanesena speciální hmota, která je díky své elasticitě téměř nepropíchnutelná a dokáže utěsnit defekty až do průměru 8 mm. Například pneumatiky Continental mají vlastní technologii pro utěsnění běhounu proti propíchnutí s názvem ContiSeal.
Runflat pneumatiky
Dojezdové neboli run-flat pneumatiky mají zesílenou bočnici, která při defektu drží tvar pneumatiky a deformuje se jen velmi pomalu. Můžete tak bezpečně dojet k nejbližšímu pneuservisu, kde vám s defektem pomohou odborníci. Dojezdová vzdálenost je až 80 km při maximální rychlosti 80 km/h. Podívejte se podrobněji, jak fungují run-flat pneumatiky.
Sada na opravu pneumatik: Sprej na defekt pneumatiky nebo knoty na opravu pneu?
Co se týče opravné sady pneu, tak rozhodně nejde o něco, co bychom ve velkém doporučovali. Na webu auto.cz je článek, který porovnává sprej na lepení pneu a opravné knoty na pneu.
Jeden z testovaných sprejů dostal pěknou známku 2 a oprava pneumatiky knotem dostala průměrnou 3. Jsou to tedy použitelné alternativy, které vás ušetří zařizování odtahu do nejbližšího servisu, ale následně je stejně dobré do pneuservisu zajet a nechat pneumatiku odborně opravit.
Asistenční služby
Pokud jste prevenci zanedbali, můžete využít asistenční služby. Tedy v případě, že ji máte předplacenou a zahrnuje opravu defektu. Připravte se však na dobu čekání na mechanika, ať už kvůli velkému vytížení nebo delší dojezdové vzdálenosti.
Dále by vás mohlo zajímat:
- Jaká jsou nejčastější poškození pneumatik?
- Jak opravit pneumatiku?
- Jaký tlak udržovat v pneumatikách a kde najdu tabulku huštění pneumatik?