Vyhledávaní

Oprava defektu nebo jiných poškození pneumatik

Defekt pneumatiky vás může potkat kdykoliv. Podívejte se, jak poškození pneumatiky předcházet a jak se zachovat v případě, že píchnete na cestě. Podíváme se, jak předcházet defektu pneu, co je boční defekt a ukážeme si, jestli je lepší rezerva, nebo sada na opravu pneumatik.

Prevence defektu

Nejlépe se defektu vyvarujete za pomocí preventivních opatření. Stačí, když budete dodržovat několik jednoduchých pravidel:

  • kontrolujte pravidelně tlak v pneumatikách
  • ​jezděte opatrně na nekvalitním povrchu
  • dávejte si pozor při parkování kolem obrubníků
  • nejezděte po krajnici

I přes zvyšující se kvalitu pneumatik, občas se defektu nebo jiného poškození nevyhneme. Silnice jsou po zimě plné děr a výtluků a pneumatiky jsou tak v podstatě v permanentním ohrožení. Nicméně silnice se i tak rok od roku zlepšují takže se z defektů a poškození pneumatik stává spíše výjimečná a nešťastná záležitost.

defekt pneumatiky

Už od roku 2009 neplatí povinnost rezervy tudíž výrobci automobilů své nové vozy už často neopatřují tradičními rezervními koly, ale různými náhradami, díky kterým by mělo být řešení příležitostného defektu pneumatiky jednodušší a rychlejší.

Boční defekt pneu

Vůbec nejhorší je boční proražení pneumatiky. Ať už vám defekt pneu na bočnici způsobí hřebík, díra ve vozovce, prudké najetí na obrubník, nebo vandal, tady už oprava z největší pravděpodobností nebude možná a bude potřeba pneumatiku vyměnit za novou.

Rezerva do auta

Ať už máte píchlé kolo, nebo defekt na bočnici pneumatiky, nejjistějším řešením je okamžitá výměna pneu. Sice se jedná o pracnější úkon, ale po výměně můžete v klidu pokračovat v jízdě. Důležitá je tedy občasná kontrola, zda máte rezervu v pořádku a jestli má dostatečný tlak.

Speciální samozacelující pneumatiky

Uvnitř této pneumatiky je nanesena speciální hmota, která je díky své elasticitě téměř nepropíchnutelná a dokáže utěsnit defekty až do průměru 8 mm. Například pneumatiky Continental mají vlastní technologii pro utěsnění běhounu proti propíchnutí s názvem ContiSeal.

Runflat pneumatiky

Dojezdové neboli run-flat pneumatiky mají zesílenou bočnici, která při defektu drží tvar pneumatiky a deformuje se jen velmi pomalu. Můžete tak bezpečně dojet k nejbližšímu pneuservisu, kde vám s defektem pomohou odborníci. Dojezdová vzdálenost je až 80 km při maximální rychlosti 80 km/h. Podívejte se podrobněji, jak fungují run-flat pneumatiky.
run-flat.jpg

Sada na opravu pneumatik: Sprej na defekt pneumatiky nebo knoty na opravu pneu?

Co se týče opravné sady pneu, tak rozhodně nejde o něco, co bychom ve velkém doporučovali. Na webu auto.cz je článek, který porovnává sprej na lepení pneu a opravné knoty na pneu.
opravna-sada.jpg

Jeden z testovaných sprejů dostal pěknou známku 2 a oprava pneumatiky knotem dostala průměrnou 3. Jsou to tedy použitelné alternativy, které vás ušetří zařizování odtahu do nejbližšího servisu, ale následně je stejně dobré do pneuservisu zajet a nechat pneumatiku odborně opravit.

Asistenční služby

Pokud jste prevenci zanedbali, můžete využít asistenční služby. Tedy v případě, že ji máte předplacenou a zahrnuje opravu defektu. Připravte se však na dobu čekání na mechanika, ať už kvůli velkému vytížení nebo delší dojezdové vzdálenosti. 

Dále by vás mohlo zajímat:

 

Další články aktualit