Jak se vyrábí pneumatiky?
1.9. 2022
Pneumatiky jsou komplexní kombinací složek vyrobených z mnoha přísad. Ale jak se z kaučukovníku vyrobí pneumatika schopná silničního provozu?
Z čeho se vyrábí pneumatiky?
- Kaučuk je nejdůležitější a procentuálně nejvíce zastoupenou složkou při výrobě pneu. Přírodní kaučuk je z tropického stromu kaučukovníku, ale dnes se stále častěji využívá i syntetický kaučuk, který je vyrobený z ropy. Přírodní kaučuk však má přece jenom pořád lepší vlastnosti, do jeho ceny se však promítá jeho proměnlivá dostupnost na trhu a náklady na dopravu.
- Plnidla jsou další významnou složkou pneumatik. Obvykle jde o saze a siliku. Tyto látky dodají pneu pevnost a tvrdost, čímž zvyšují její odolnost. Saze vyráběné z ropy také pneumatikám dávají jejich černou barvu.
- Změkčovadla v podobě minerálních olejů a pryskyřic zvyšují plasticitu a usnadní mechanické zpracování pryže.
- Vulkanizační činidla, mezi které patří prášková síra ovlivňují proces zpracování kaučuku. Čím více síry, tím je výsledná pryž tvrdší. Letní pneu tedy obvykle obsahují více síry.
- Zpevňovací materiály jsou např. kovová nebo umělá vlákna, která zvýší pevnost a soudržnost pneumatiky.
- Další chemické a ostatní látky, které zvýší odolnost pneu, nebo ekologické vlastnosti
První fáze: Příprava kvalitních přísad a surovin
Gumárenský průmysl je zásobený surovinami z řady odvětví zpracovatelského průmyslu. Tyto suroviny se používají k výrobě potřebných směsí.
.jpg.aspx)
- Ocelářský průmysl dodává vysokopevnostní ocel, která slouží jako výchozí materiál pro výrobu ocelových kordů a patních lan (ocelového drátu).
- Chemický průmysl je významným dodavatelem přísad pro výrobu pneu. Důležitý je zejména syntetický kaučuk a příměsi pro zvýšení životnosti pneumatik a vylepšení přilnavosti pneu.
- Přírodní kaučuk se získává z kaučukovníků pěstovaných na plantážích. Tekutina podobná mléku (latex), která z nich vytéká, se přidáním kyseliny vysráží. Následně je očištěná vodou a lisuje se do pevných balíků pro snadnější přepravu a skladování.
- Balíky přírodního a syntetického kaučuku jsou váženy a míchány s jinými složkami podle přesných receptur výrobce. Při výrobě moderních pneumatik pro osobní automobily se použije až dvanáct různých kaučukových směsí.
.jpg.aspx)
- Textilní průmysl dodává základní materiály (umělé hedvábí, nylon, polyester a aramidová vlákna) pro výrobu kordů, které slouží jako vyztužení pneumatik.
Druhá fáze: Výroba jednotlivých komponentů pneumatiky
- Ocelový kord: Předem upravený ocelový kord je dodán na cívce a zaveden do gumovací linky, kde je pogumován jednou vrstvou pryže. Výsledkem je souvislý pás kordu. Tento pás se nařeže pod určitým úhlem na správnou délku podle velikosti pneumatiky a roluje se k dalšímu zpracování.
- Běhoun: Rozpracovaná kaučuková směs je nyní připravena k výrobě běhounu. Šnekový vytlačovací stroj tvaruje pryž do nekonečného pásu běhounu. Po vytlačení se zkontroluje hmotnost, délka a běhoun se ochladí ponořením do vody. Pás běhounu se poté nařeže na délku podle velikosti pneumatiky. Následně se provede další kontrola hmotnosti jednotlivých kusů.
- Textilní kord: Na gumovací linku se zavádí textilní kord, který je následně pogumován tenkou vrstvou pryže. Tento nekonečný pás se později nařeže na požadovanou šířku v úhlu 90° a navine se k dalšímu zpracování.
- Ocelové lano: Patní lano se skládá z několika vrstev ocelových drátů. Každý z nich je pogumovaný pryží.
- Bočnice: Bočnice vyrobené na vytlačovacím stroji jsou nařezány tak, aby seděly na konkrétní rozměr pneumatiky.
- Vnitřní guma: V dvouválci se vytvoří široká a tenká vrstva vnitřní gumy.
Třetí fáze: Konfekce pneumatiky
A teď může začít konfekce pneumatiky. Na speciálním konfekčním strojním zařízení se skládají různé polotovary a sestaví se z nich to, čemu se říká „surová pneumatika.“ To se provádí ve dvou stupních: sestavování kostry pláště a nárazníkového pásu/běhounu. Poté se tato „surová pneumatika“ nastříká speciálním postřikem, aby byla připravena k vulkanizaci.
Čtvrtá fáze: Vulkanizace kaučuku
Dostáváme se k vulkanizačnímu lisu. Zde probíhá vulkanizace prováděná po stanovenou dobu za dané teploty a tlaku a pneumatika dostává svůj konečný tvar. Během tohoto procesu se ze surové pneumatiky stane flexibilní a elastická pneumatika. Lisovací formy mají dezénovou část a popis pláště je na bočnicích.
Po kontrolním procesu jsou pneumatiky odeslány do distribučního skladu k expedici. A to je ve zkratce proces výroby pneumatik zjednodušený pro laickou veřejnost. Detailnější postupy pro každý dezén si výrobci pneumatik samozřejmě bedlivě střeží hlavně před konkurencí.
Pátá fáze: Kontrola kvality
Každá jednotlivá fáze výroby, tj. od prohlídky surovin až po expedici hotových pneumatik je předmětem kontroly kvality. Důkladná kontrola kvality je u top značek pojata jako vícestupňový proces. Hotové pneumatiky následně prochází:
- Vizuální kontrolou
- Rentgenem
- Testem uniformity
Kde se vyrábí pneumatiky v ČR?
Když se řekne výroba pneumatik v ČR, určitě se každému vybaví značka Barum, jejíž výrobní závod v Otrokovicích funguje už od roku 1961. V České republice se však vyrábí i pneu zahraničních značek. Například Nexen má výrobní závod u Žatce.Další články aktualit

10.3. 2025
ADAC test letních pneumatik 225/40 R18 2025
Hledáte letní pneumatiky v rozměru 225/40 R18 pro váš vůz? Zajímá vás, které pneumatiky patří mezi nejlepší a poskytnou vám prvotřídní trakci...

7.2. 2025
Jak jezdit na sněhu a ledu?
V zimních měsících jsou cesty mnohdy těžko sjízdné. Dávejte proto při svých cestách obzvlášť pozor. Přečtěte si jak jezdit autem v zimě a tipy...

31.1. 2025
Jak sundat pneumatiku z disku
Sundání pneu z disku není jednoduchý úkol, zejména pokud nemáte potřebné nástroje nebo zkušenosti. Profesionální pneuservisy používají...